Tots els infants tenen unes característiques personals i individuals que vénen donades per la seva dotació genètica i la interacció que fa cadascú amb el seu entorn més proper, el medi familiar i social.
Els infants de tres anys avancen considerablement en les adquisicions psicomotrius, en el llenguatge i en la simbolització. Gràcies a aquests nous aprenentatges tenen un coneixement més ampli de la realitat que els envolta.
El seu llenguatge s’enriqueix gradualment amb l’adquisició de vocabulari i d’estructures bàsiques de la llengua, i guanya seguretat en la seva comunicació, una comunicació que, d’altra banda, troba noves vies en l’expressió corporal i plàstica.
Les seves actuacions estan marcades per una forta individualització. Necessita centrar-se en si mateix i en el seu propi cos i, a la vegada, cerca la intervenció de l’adult per consolidar la pròpia identitat. És capaç de relacionar-se amb altres nens de forma molt sovintejada. Aquesta relació té un caire egocèntric: l’altre nen és un bon mirall on reflectir-se.
Inicia la seva capacitat d’establir relacions mentals, sobretot a partir de les percepcions sensorials i dels objectes que hi ha en el seu entorn i també de la comparació d’objectes i el reconeixement de les característiques físiques (color, forma…). El coneixement pràctic de les relacions entre els objectes adquireix una connotació funcional i espontània. El seu desig de conèixer i integrar tot el que té lloc al seu voltant passa per una gran activitat: tocar, comprovar, manipular, etc… Desitja també verbalitzar les accions que realitza. La utilització activa del llenguatge possibilita un enriquiment del pensament, ja que pot pensar allò que pot expressar, i pot expressar allò que pot pensar.
-
Desenvolupament cognitiu o intel·lectual. El pensament de l’infant d’aquesta edat és intuïtiu, no lògic.
-
Desenvolupament motriu. Es caracteritza per una gran activitat que porta més a fer que a pensar.
-
Desenvolupament afectivosocial. L’aspecte més significatiu és que l’infant comença a prendre consciència de si mateix.